Köpvillkor

När du går ut genom kassan och godkänner din beställning har du ingått ett köpavtal.

Beställningar behandlas vanligtvis måndag - fredag och postas inom 5 arbetsdagar.
Vid släpp av nya stämplar kan det ibland ta längre tid pga ökad orderingång.
Normal leveranstid med posten är cirka 2-5 dagar. De flesta leveranser skickas med PostNord. 

OBS! Nya rutiner för tömning av postens gula låda - dvs, 
brevlådan töms/hämtas varannan dag i samband med att post delas ut! 
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Varor med köpknapp skall normalt finnas i lager. Varor som tagit slut i lager saknar köpknapp och du har möjlighet att knappa in din e-mail adress för att få ett besked om när varan åter är i lager. Vi har ingen tryckt katalog utan hänvisar till vår online-butik. Bilderna i vår onlinebutik skall ses som illustrationer och vi kan inte garantera att dom visar varans exakta utseende eller beskaffenhet. Vi gör allt vi kan för att hålla lagersaldot uppdaterat, men vi reserverar oss för den mänskliga faktorn. Varor i varukorgen ligger kvar i 30 dagar, notera att varorna INTE är reserverade utan kan ta slut om någon annan checkar ut före. Är du under 18 år måste du ha målsmans skriftliga tillåtelse för att göra en beställning. Beställningar gjorda i någon annans namn utan dess medgivande kommer vi att polisanmäla.

Alla priser som anges är inklusive 25% moms (Gäller inom EU).  

Fraktfritt:
Fraktfritt inom Sverige över 1000kr. 

Betalning & Frakt: 
Din betalning görs i samband med utcheckning.
Ev. avgifter för resp. betalsätt syns i kassan.

Klarna - Faktura eller Kortbetalning. Fakturan skickas till din e-mail.
Swish - Direktbetalning - beloppet kommer upp i din swish-app.
PayPal -Rekommenderas i första hand till våra utlandsbeställare.

Fraktavgiften syns innan utcheckning och det finns även möjlighet att välja avhämtning.
I fraktavgiften ingår packmaterial, hantering och porto mm.
Du kan välja mellan vanlig standardfrakt och Postpaket Inrikes (registrerad försändelse).

Vi använder oss EJ av delleveranser.


Adress: 
Som kund ansvarar du själv för att fylla i rätt adress, telefonnummer och e-mail vid beställning i vår webshop.
Ev. leveransförseningar och extra avgifter mm pga ofullständiga uppgifter ligger utanför vår kontroll. 

 

****************

Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. 

Klarna Faktura
Få först. Betala sen. 
Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor, biljetter eller tjänster och du valt att betala med faktura.

När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 30 dagar från dess att vi skickat varorna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.  

Kostnader och avgifter 
Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. 

Kreditprövning och personuppgiftsbehandling  
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Vi informerar inte banker eller andra långivare om en eventuell kreditupplysning och det påverkar inte heller din kreditvärdighet/score. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

Överlåtelse
Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor.

Läs mer här för fullständiga villkor hos Klarna: https://www.klarna.com/se/villkor/

Läs mer: Allmänna villkor      Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

****************

Personliga Stämplar: 
Personliga stämplar beställs i en helt separat beställning från övriga varor. OM du ändå skulle beställa tillsammans med andra varor förbehåller vi oss rätten att makulera den personliga stämpeln och sända övriga varor. Den personliga stämpeln får beställas på nytt. 
Kontrollera stavning noga så att allt är rätt när du sänder iväg din order. Vi följer exemplets utseende men byter ut viss text till din egen personliga. 

Garantin för personliga stämplar gäller INTE om du själv gjort stav- eller skrivfel, så kontrollera din text noga innan du beställer!
Visar sig stämpeln ha produktionsfel gör vi självklart om den. Du måste dock skicka oss stämpeln för granskning - kontakta oss alltid innan! 
Notera att Personliga stämplar INTE omfattas av Ångerrätten eftersom det är en specialbeställd vara enligt ditt önskemål! 

Förändring av order: 

Du kan fram tills dess vi börjar packa din order ändra den kostnadsfritt (Gäller EJ förbeställda varor!). Med en förändring av order menas ifall du vill byta ut en vara mot en annan eller ta bort / alt. lägga till varor. Normalt börjar vi packa din order när betalningen inkommit. Vi kan sampacka flera beställningar och skicka samtidigt om vi inte hunnit packa och försluta ordern redan. Detta önskemål skall dock anges TYDLIGT när du beställer! Notera att i vissa fall kan vi be dig lägga om din beställning ifall den innehåller flera förändringar som vi inte kan uppdateras via det betalsystem du har valt. 

Avbeställa order: 

Du kan kostnadsfritt avbeställa din order fram tills dess att vi börjar packa din order (Gäller EJ förbeställda varor!). Avbeställning efter att ordern är packad är ej möjlig. Din avbeställning är giltig först när du tagit emot en bekräftelse från oss. 

Ångerrätt & Returer:

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka något.
Vi uppmanar dig att kontrollera din order direkt vid ankomst, och kontakta oss inom 5 dagar om du upptäcker något som inte stämmer.

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Varan får inte vara använd och förpackningen skall vara obruten för att detta skall gälla. Du får själv stå för portot. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Vi löser inte ut paket eller brev som skickas mot postförskott eller liknande. Varuvärdet återbetalas när vi fått tillbaka varorna. Notera att om varans skick är sämre än nyskick kan ett avdrag på priset komma att göras vid återbetalning. 

Se även Konsumentverket distansavtalslagen & E-handel

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket direkt till hÄnglar & Wings, ej till någon utlämningsställe eller mot postförskott. Alla returer ska meddelas oss innan och godkännas innan de skickas. Om du utnyttjat din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaka varan till oss inom 14 dagar efter att du meddelat oss om detta.  
För returer som ej meddelats innan och godkänts av oss tar vi 100kr i hanteringsavgift, samt att du som kund själv får stå för vår ordinarie fraktkostnad för registrerad frakt om du vill ha varan tillbakaskickad till dig. 

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Notera att om varans skick är sämre än nyskick kan ett avdrag på priset komma att göras vid återbetalning. 

Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror (reklamationsärenden).

Återbetalning sker alltid till/med samma betalsätt som använts vid beställningen.
Klarna: Beloppet krediteras på din faktura.
Swish: Du ser att du har fått tillbaka dina pengar i Swish-appen bland dina mottagna Swish-betalningar och i din kontohistorik (måste vara till samma nummer som betalningen kommer ifrån).
PayPal: Beloppet krediteras till ditt konto. 

OBS! Ångerrätten gäller inte digitala produkter som levererats, specialtillverkad produkt efter eget önskemål (ex. personlig stämpel) eller tjänster som påbörjats eller fullgjorts (ex. kurser). 


Garanti och villkor och Upphovsrätt gällande hÄnglar & Wings stämplar:

Varje stämpel blir kontrollerad efter tillverkning, men skulle du ändå ha oturen att få en defekt stämpel så kontaktar du oss direkt så byter vi ut den. Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka något. Vi uppmanar dig att kontrollera dina stämplar direkt vid ankomst, senast inom 14 dagar och kontakta oss direkt om du upptäcker något som inte stämmer.
Som kund och användare av våra stämplar förbinder du dig till att respektera och följa Upphovsrättslagen och våra övriga önskemål (se vår 
Änglapolicy / Copyright). 
Alla våra motiv (som stämplar, digisar eller övriga produkter mm) omfattas av Upphovsrättslagen!

Transportskada:

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till utlämningsstället eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Ej uthämtade försändelser:

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss så fakturerar vi dig 350 kr för vår hantering av varorna.

Prisjusteringar:

Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, priset som gäller vid beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället. 

Vi reserverar oss för prisjusteringar och leveransförseningar som sker utanför vår kontroll. Vi förbehåller oss även rätten att ändra priset vid valuta och momsförändringar eller andra förändringar som sker efter att vi satt våra priser. Vi förbehåller oss för ev. tryckfel i information, samt fel i specifikation, på samtliga produkter i vårt sortiment. 

GDPR

Se separat sida om hur vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR.

Force Majeure:

hÄnglar & Wings AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar hÄnglar & Wings fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist:

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Om Cookies

Vi använder så kallade "cookies" för att få en bra funktionalitet i vår internetbutik. Vi samlar inte in någon personlig information om dig som besökare. Istället används cookies för att hålla koll på din varukorg samt komma ihåg de val och inställningar du gjort i butiken. Om cookies är inaktiverade kommer sidan inte fungera som den ska och du kommer ej kunna handla.
Hur aktiverar jag cookies? Leta under "inställningar" alternativt "säkerhetsinställningar" i din webbläsare. Det ser olika ut i olika system. 


******************

Villkor för Lisas Coloring Classes:

Anmälan: 

Anmälan/bokning sker genom köp av kurs i hÄnglar & Wings webbutik (www.hanglarwings.se).  
Anmälan är bindande men kan återtas enligt Lagen om distansavtal (Ångerrätt). Se nedan för beskrivning av regler för ångerrätt.  
Din plats är bokad efter betalning (utcheckning i webshopen). Det automatiska svaret från hÄnglar & Wings webbutik är beviset på att din plats är bokad. 

Kursmaterial: 

Ett studiematerial (utskrivet material) ingår i BAS-kurserna och skickas till dig ca 7-10 dagar innan kurstillfället om kursen hålls online. Gäller bokningen fysisk kurs på plats i kurslokal lämnas kursmaterialet ut vid kursstart. Har du bokat BAS-kursen som E-kurs sänds materialet ut direkt efter din beställning och du läggs till i det kursforum vi använder oss av. Materialet är upphovsrättsskyddat och endast för privat bruk. Studiematerialet består av en del anteckningar och exempelbilder och en del övningsmaterial utskrivet på kvalitativt papper lämpligt för alkoholbaserade pennor.

Pennor ingår ej i kursen. Varje deltagare ombesörjer att införskaffa de pennor som behövs till kursen. Rekommenderade färger till varje kurs finns listade på www.lisascoloringclasses.se.
OBS! För våra Motiv-kurser finner du information i kursinformationen om material ingår eller ej! Motiv-kurserna kan oftast köpas både med och utan stämpel. Inget skrivet material ingår i dessa. 

Åldersgräns: 
Du bör vara minst 15 år för att gå kurserna (gäller i synnerhet Live-kurser), men har du inte fyllt 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Köpet av kurs i webshopen måste göras av en person över 18 år. Det går bra att skriva i meddelandet vem som avses gå kursen. 

Pris och Kursdatum:  
Information om kursdatum och kursens pris och vad som ingår i kursen hittar du under "mer information" i webshopen under den kurs du planerar att gå. Fullständig information om kurserna finns även på bloggen www.lisascoloringclasse.se 

Deltagarantal:  
Varje live-kurs kan ha ett begränsat antal deltagare. Vid fulltecknad kurs försvinner köpknappen från webshopen. Vi förbehåller oss rätten att ställa in vid för lågt deltagarantal (mindre än 5 personer). 
Vid inställd kurs gäller betalningen för nästa överenskommet kurstillfälle eller betalas tillbaka. Kursdeltagare kontaktas alltid via e-mail eller telefon för att göra ett val om ombokning eller avbokning.
Motiv- och E-kurserna har inte begränsat deltagarantal.

Tekniska förutsättningar:  
Följande gäller BAS-kurser som hålls via ZOOM: För att gå kurserna online bör du ha en bra internetuppkoppling och möjlighet att själv filma med din telefon/surfplatta eller dator. Kurserna bygger på tvåvägskommunikation med både ljud och bild. Du ansvarar själv för att det tekniska fungerar på din sida innan kursstart. 

Du behöver kunna rigga en telefon/surfplatta över bordet så jag kan titta på när du färglägger dina övningar. Se till att ha en bra upplösning på kameran som sänder (en modern mobiltelefon är toppen!). Använd gärna ytterligare en enhet (surfplatta eller dator) för att titta på mig och det jag visar innan varje övning. Större skärm här är att föredra! Läs mer om tips och trix för att rigga inför kursdagen på www.lisascoloringclasses.se.
*********
Går du en Motiv- eller E-kurs räcker det med en telefon, platta eller dator att titta på. 

Upphovsrätt:  
Innehållet i kursmaterialet är upphovsrättsskyddat och enbart ämnat för betalande kursdeltagare. Det får ej kopieras eller spridas till 3e person. Den digitala sändningen får ej göras tillgänglig eller visas för 3e person som inte köpt kursplats. Kurserna är för enskilt bruk och får ej användas för kommersiellt eller offentligt ändamål av annan än upphovsrättsinnehavaren utan överenskommelse.

Ångerrätt:  
Du har enligt Lagen om distansavtal rätt att ångra dig upp till 14 dagar efter köpet av din kursplats om köpet är gjort via hÄnglar & Wings webshop. Det automatiska svaret från webshopen gäller som bekräftelse på bokning och det är från det datumet tiden räknas. Detta gäller ZOOM-kurser med bokat datum. Har du fått tillgång till e-kursen är du betalningsskyldig för hela kursavgiften. 

Meddelande om avbokning kan göras via e-mail eller telefon och skall innehålla namn och ordernummer samt vilken kurs du är bokad till. Avbokar du enligt reglerna om ångerrätt har du rätt att återfå hela kursavgiften. För att återfå hela kursavgiften krävs att du inte har öppnat ditt kursmaterial eller påbörjat livesändningen.

OBS! Är det plomberade kursmaterialet öppnat kommer du bli betalningsskyldig med 80% av den totala kursavgiften. Är du tillagd på vårt kursforum eller loggar in och påbörjar livesändningen där kursen hålls på angivet datum blir du betalningsskyldig för hela summan av den totala kursavgiften. 

Avbokning:  
Vid avbokning senare än 14 dagar efter köp återbetalas ej kursavgiften, ej heller vid utebliven ankomst på kursdagen. Kursplatsen KAN överlåtas till annan person över 18 år, detta måste dock meddelas oss i förväg så vi vet vem som kommer i ditt ställe. 

Inställd kurs:  
Om kursen måste ställas in pga sjukdom eller annan oförutsedd händelse gäller kursavgiften för ett nytt kurstillfälle eller återbetalas helt. Kursdeltagare kontaktas alltid via e-mail eller telefon för att göra ett val om ombokning eller avbokning. 

Olycksfallsförsäkring:  
Du ansvarar själv för att du är försäkrad till och från kurslokalen samt under kurstillfället. 

Oförutsedda händelser:  
Lisas Coloring Classes ansvarar inte för försenad leverans eller deltagares extra kostnader som tillkommit pga väderlek, myndighets åtgärd, strejk, ovanliga driftsstörningar eller andra omständigheter som ligger utanför vår kontroll och som vi inte kan påverka.